ПУБЛИКАЦИИ
КАК ДА ЧЕТЕМ КНИГИТЕ ЗА ФЪН ШУЙ
ФЪН ШУЙ ЗА 5 МИНУТИ, Селена Самърс, Аратрон, София, 2005
Заглавието на книгата е шокиращо за всеки, който вече се е докоснал до това древно китайско учение. Непредубеденото четене на диалога, от който е оформен целият текст, показва недостатъчни познания на авторката за историята на Фън Шуй и за основните понятия. Декларирано е прилагането на школата „Стремежите на Ба Гуа”, наречена тук Интернационална фън шуй школа на Драконовата порта, но половината съвети са дадени съобразно школата на формата, без да бъдат обяснени.
От текста могат да се добият някакви знания за практическото прилагане на Фън Шуй, дори и без липсата на теория и обяснения, но трябва с особено внимание да се четат следните пасажи (с мой коментар):
- стр.13-14 – „Учените изказват различни становища по отношение на датирането, но направените неотдавна археологически разкопки в Китай посочват периода между II и IV в. пр. н. е. като най-вероятен.” - разкопките на културата Яншао сочат 4500 г. пр.Хр.;
- стр.18 – „Какво представляват ин и ян?” - знакът е извъртян надясно с 90o – ако не е грешка на дизайнера, говори за недостатъчна компетентност на авторката;
- стр.25 – „За малък апартамент щастливото число е три или шест рибки. В по-големите жилища може да се прояви повече разточителство.” - необосновано твърдение;
- стр.28 – „Стойте далеч от чисто бели екстериорни и интериорни пространства. Те пресушават енергията и символизират скръбта...” - твърде крайно твърдение, след като бялото е най-ян цвят (най-енергизиращ), а за скръбта е добре да се придържаме към българските традиции;
- стр.28 – „... растенията с обли листа ... са отличен избор. Растенията с островърхи листа, като азалията например, като че ли отблъскват късмета.” - принципът на въздействие и разликата между остри и обли листа са друга тема, но нямат нищо общо с късмета;
- стр.30 – „Движещите се предмети представляват седмата група Небесни лечения. В тази категория спадат всички ... барометри ... старинни стенни часовници...” – в барометрите няма видимо движение, а часовниците трябва да бъдат с видимо движещо се махало или зъбни колела;
- стр.38 – „Ба гуа е древна техника, която можете да използвате, за да трансформирате и да обогатите живота си. Буквално, думата означава „осем страни” - означава осем триграми и в случая не е техника, а графичен знак, образуван от подреждането на триграмите в кръг; „На практика ба гуа представлява осмостенен символ на осемте съкровища на живота: Просперитет, Слава, Брак и Взаимоотношения, Деца, Полезни хора, Кариера, Мъдрост и Семейство/Здраве.” - Всеки може да си избере каквото и да е, което да се символизира от Ба Гуа, без да има връзка с триграмите; „Как се свързва ба гуа с прочутия И Дзин, „Китайската книга на промените”? Ба гуа е зрителната интерпретация или осмоъгълният символ на древната книга И Дзин, с нейната философия на взаимната обвързаност и осем триграми.” - в И Дзин няма Ба Гуа във вид на диаграма и там се разглеждат обстойно хексаграмите, а не триграмите, които са описани само текстово; „Сигурно много от читателите са се допитвали до И Дзин, най-древната книга с напътствия в света, като са задавали въпрос, а след това са хвърляли три монети. Получената конфигурация от линии води до отговор в книгата, който обикновено ви поразява със своята мъдрост. Нищо чудно, че наричат И Дзин „майката на китайската мисъл”.” - написаното дотук показва, че авторката е чувала за И Дзин, но не знае традиционната техника на гадаене;
- стр.41 – „Кои са специалните цветове, които активират отделните области на ба гуа?” - не е обяснена причината за избор на цветовете от таблицата, а поради несъобразността им с класическите школи, не препоръчвам използването им;
- стр.45 – „Първо, оставете за една нощ малък съд с осем зърна ориз на пода до главния вход на вашата стая. По този начин вие информирате вселената, че подреждате ба гуа. (Някои фън шуй експерти пропускат тази стъпка...” – и правилно постъпват, защото ритуалите не са част от Фън Шуй; „След това определете къде се падат осемте Житейски ситуации на ба гуа в съответната стая.” - досега бяха Осемте съкровища на живота;
- стр.46 – „Щом подредите съдбовните осем области...” – още едно ново име на тази школа;
- стр.49 – „Първо, сложете осем зърна ориз до вратата на всекидневната и ги оставете да пренощуват.” – вж. заб. към стр.45;
- стр.53 – „Да, втората врата във всяка точка на стаята ще причини изтичане на енергия от съответната житейска ситуация.” – най-вече ако е отворена;
- стр.61 – „Продават се и специални ба гуа огледала, обикновено с диаметър 10 см, заобиколени от осем специални конфигурации от черни и бели линии, наречени триграми.” - това обяснение подсказва, че авторката не знае какво са триграмите и какво се прави с тях;
- стр.62 – „И накрая, вдигнете висока и солидна зидана ограда, за предпочитане боядисана в бяло отвън - слабо застъпен цвят във фън шуй.” - значи всичко наведнъж – плет, фонтан, огледало и ограда!; „Домът ни се намира в края на улица без изход. Добър или лош фън шуй е това? Лош фън шуй. Обитателите на такива къщи страдат от хронична умора, потиснатост и кавги. Докато хората на Запад са склонни да възприемат задънените улици като спокойни, източната традиция казва, че жизнената енергия ци набира скорост по затворената улица и се стоварва върху къщата или къщите в края й.” - изброените симптоми се проявяват от недостиг на Ци, а не от излишък, както е в дадения пример;
- стр.69 – „ПОЛИЧБИ” – във Фън Шуй поличби няма - това са суеверия;
- стр.77 – „С кой вид енергия се отличава апартаментът ми в многоетажен жилищен блок? Къде е неговата точка на силата?” – точката на силата е ново понятие в текста, което не е свързано с досега използваните, но и не е обяснено;
- стр.86 – „Освен това е за предпочитане, ако стълбището има площадка или сменя посоката си по средата и стълбата се вие, вместо да продължава вертикално от входната врата. Стъпалата трябва да имат чела, иначе енергията изтича през дупките между тях.” - нали това е исканата цел – Ци да не се втурва нагоре, а да остане на етажа – необяснимо противоречие;
- стр.88 – „МЪДРОСТТА НА ПРОЗОРЦИТЕ” – а къде е мъдростта на комините или мъдростта на стените?
- стр.89 – „В нашата дневна има два големи, еднакви прозореца. Защо се смята, че това разположение нарушава душевния мир на хората? Жизнената енергия ци профучава стремглаво през стаята и излита през прозорците.” - догматизмът тук е в повече – явно според авторката е най-добре да няма прозорци;
- стр.89-90 – „Прозорците, които се отварят навън, приканват по-благоприятен фън шуй, защото движението на ръцете ви разширява енергийното поле на вашата лична ци. Прозорците, които се отварят навътре, са опасни за обитателите на къщата.” - строителните традиции в нашата страна и климатът са наложили отварящи се навътре прозорци, защото при тях уплътняването е по-добро, отколкото в отварящите се навън или в плъзгащите се настрани или нагоре;
- стр.91 – „Какви са леченията за издадените тавански греди? Традиционното китайско лечение е да се изравни таванът, така че гредите да станат невидими или на всяка греда да се окачи копринен червен пискюл. Но европейците, които предпочитат някое по-незабележимо лечение, могат да подредят планински кристали върху гредите - толкова на брой, колкото ви нашепва интуицията. На малката стая й стигат два или три, но голямата стая сигурно се нуждае от повече.” - не става ясно от кои точно греди да се пазим – от свързаните с тавана или от самостоятелно преминаващите през стаята (при тях ефектът от завихряне на Ци и преобразуването й в Ша Ци е многократно по-малък);
- стр.92 – „Спането в легло с табли и солиден балдахин ...” - колко солиден – например от плюшено кадифе или направо да метнем едно одеяло отгоре?;
- стр.96 – „Броят на котлоните на готварската печка разкриват какво ще бъде финансовото ви положение. Колкото повече котлони имате, толкова по-богати ще станете!” - правилата трябва да се актуализират – един съвременен индукционен котлон върши същата работа, както и четири обикновени, но дава значителна икономия на електроенергия, а така помагаме за опазването на планетата;
- стр.97 – „От доста време отлагам поправката на повредената готварска печка и карам на микровълнова фурна. Как се отразява това на фън шуй на семейството ми? Пагубно. Поправете печката колкото е възможно по-бързо. Повредената, неизползваема печка привлича цял куп фън шуй проблеми.” - практиката показва, че може да се мине и без стандартна печка, ако микровълновата има грил;
- стр.98 – „За сватбата ми подариха скъп комплект кухненски ножове. Вярно ли е, че ще си навлека беда, ако ги окача на видно място? Да! Постоянната гледка към режещи инструменти привлича бедите в къщата. Приберете ножовете далеч от очите.” - би трябвало да се акцентира и върху проблема със самото подаряване на ножове – те са оръжие, което може да доведе до смърт;
- стр.99 – „Вашият финансов късмет изтича заедно с водата в казанчето.” - но само когато то се пусне; „Старите ръкописи обясняват, че тъй като банята е мястото, където водата (символът на парите) влиза и напуска къщата, подредбата й се отразява върху вътрешната канализация и парите на обитателите. Най-добре е тоалетната да се помещава в малко отделно помещение. И винаги дръжте капака на тоалетната чиния спуснат.” - това със сигурност го няма в старите ръкописи, защото тогава е нямало тоалетни чинии с капаци и баните и тоалетните са били извън къщите (доколкото изобщо ги е имало), но правилото наистина трябва да се спазва;
- стр.100 – „Съвременните архитекти обожават спалните с отделна баня, но древната китайска мъдрост е на коренно противоположно мнение.” - древните правила трябва да се актуализират според промените в съвременния бит;
- стр.102 – „Защо рисунъкът „тартаруга” е толкова подходящ за аксесоарите в банята? Във фън шуй Черната костенурка е един от четирите духове пазители на дома. Затова всичко, свързано с костенурките, допълнително подобрява вашия фън шуй. Шарката „тартаруга” внася интересен акцент в поставките за хавлии, сапуниерките и другите аксесоари.” - не става ясно защо, след като в банята властва драконът; „Кои благовония и масла за вана се отличават с благоприятен фън шуй?” - ароматерапията няма нищо общо с Фън Шуй;
- стр.104 – „Вярно ли е, че спането в позицията на ковчега скъсява живота с 4 години? Много източни майстори на фън шуй предупреждават, че е точно така.” - за съжаление, няма как да го проверим на практика;
- стр.118 – „Ако вашето бебе е родено в годината на Заека, официалните щастливи амулети са котка и лодка.” - не става ясно защо точно те, а това се отнася и за всички амулети в текста по-нататък;
- стр.122 – „Побързайте! Превърнете вашия килер за вехтории в уютен кът за слушане на музика, гледане на телевизия, учене или занимание с любимо хоби.” - не знам доколко добре и удобно ще се учи или гледа телевизия в килер – вероятно авторката още е била под въздействието на романите за Хари Потър;
- стр.127 – „Жилищната сграда без заден вход е като тяло без отвърстие. Помолете домоуправителя да окачи огледало на стената, където би трябвало да се намира задният вход, за да се получи изкуствен излаз на енергията.” – по-нагоре се казваше, че така пък изтича Ци навън и не остава в блока – явно противоречие със съветите на стр.53;
- стр.152 – „Кои цветя съчетават ин и ян качества? Бегонията и калината притежават тази рядка особеност. Кои цветя носят най-добър късмет? Божурите, хризантемите, цъфналите сливи, магнолиите и нарцисите.” - не е обяснено как и защо;
- стр.162 – „Разведрете екстериора с някакъв силен цвят, например тъмнозелено или тъмночервено върху дограмата, водосточните тръби, капаците на прозорците, навесите и щорите.” - би трябвало да има причина за избор точно на тези цветове, но не е обяснена; „Знам, че бледо прасковеното носи изключително добър фън шуй. Добра идея ли е да пребоядисам целия интериор в този цвят? Подобен изцяло бледо прасковен интериор би бил твърде крайно решение. Винаги е за предпочитане да балансирате ин и ян. За по-голяма хармония добавете един контрастен цвят или материал, да кажем дървена дограма.” - прасковеното е близко по цвят до светлите дървесини – няма го контрастът, а контраст между материал и цвят е безсмислено понятие;
- стр.163 – „Знаете ли, че дори Юлий Цезар влизал в битките, загърнат с червен плащ, за да му вдъхва смелост?” - сигурно защото е известен страхливец;
- стр.166 – „... домашния дух на Дракона. Повечето хора, които имат отворени камини в дома, предпочитат да поставят тези огнедишащи създания ...” - точно пък китайските дракони не са огнедишащи;
- стр.167 – „Моя скъпа приятелка, която ми гостува всяка година, ми подари мрачна статуя, излъчваща ужасен фън шуй.” - как ли успя питащата да определи степента и вида на излъчване – статуя не може да излъчва Фън Шуй, това не е радиация!;
- стр.169 – „МАГИЧЕСКИ ФЪН ШУЙ РИТУАЛИ” - във Фън Шуй ритуали и магии няма – това се отнася за цялата глава;
- стр.174 – „Брадавиците наистина се появяват и изчезват по крайно мистериозен начин! Най-напред навлажнете брадавиците с половин чаша топла вода, в която сте разтворили щипка джинджифил. След това поставете в парче червен плат една сребърна монета и толкова на брой малки камъчета, колкото брадавици имате, и ги завържете с червена панделка.
Оставете торбичката на място, изложено на вятър и вода, например върху оградата или на перваза на прозореца. Щом девет пъти дъжд навали торбичката, брадавиците ще изчезнат. Тогава трябва да я заровите близо до някоя задна врата, например задната порта на градината. Това гарантира, че брадавиците са изчезнали завинаги.” – истинска мистерия - жалко е, че няма нищо общо с Фън Шуй, но пък има и добра новина – следва закриването на кожните клиники към болниците в цял свят; - стр.181 – „СТРАННОТО И СТРАХОВИТОТО” - вж. заб. към стр.169;
- стр.192 – „ВАШИТЕ ЩАСТЛИВИ АМУЛЕТИ” - вж. заб. към стр.169;
- стр.201 – „Ако искате да притежавате вашите три фън шуй щастливи амулети, изработени от чисто сребро, включително символите на лунната светлина ин и на дневната светлина ян, посетете моя уеб адрес: www.luckycharms.magshop.com.au” - сега вече всичко с амулетите и т.н. си идва на мястото, макар че в този интернет магазин името на авторката го няма, не можах да открия дори и само думите Фън Шуй!
Обща шестобална оценка – 3
инж. Банко Пиронков, консултант по Фън Шуй